SEGER PÅ RING DJURSLAND2008-05-19  |  Skriv ut artikeln

För cirka två år sedan kraschade Jens Edman på Ring Djursland och fick lämna banan i ambulans. Skadorna var så allvarliga att Jens fick avbryta tävlingssäsongen och istället inrikta sig på rehabträning. I helgen var Jens tillbaka på Ring Djursland igen och ute efter revansch.

- Att det skulle bli jämnt i helgen det visste jag, men att det skulle vara sexton bilar inom en sekund på tidskvalet det hade ingen trott. Jag blev s! exa, slagen med fyra tusendelar, berättar Jens.

I det första racet hade Jens problem att hänga med.

- Vi hade valt att starta på däck som vi kört på tidigare, detta eftersom vi har däckbegränsningar och inte får sätta på nya däck hela tiden. Vi valde istället begagnade däck i det första racet för att kunna ha nya däck till race två och finalen.

Det blev ett ganska lugnt race och Jens tog sig i mål på en sjunde plats men tack vare den omvända startordningen fick han i det andra racet starta från ruta två.

- Jag en bra start och var tvåa ut på första varvet bakom Jason Watt. Jag visste att om jag skall förbi Jason fick jag göra ett försök direkt, så redan på andra varvet satt jag in en attack och lyckades passera honom i slutet på långa rakan. Jag fick en lucka bakåt ganska omgående och kunde köra i ett lagom tempo för att inte köra slut på däcken. Att passera mållinjen som segrare var en helt otroligt skön känsla. Det var stor gläd! je i teamet när jag kom in i depån.

- När det var dags för final startade Jens från ruta trea. Outzen i Chevrolet stod i pole och jag hängde på honom i starten och kom ut som tvåa. Men Chevroleten var lite för snabb den här helgen och jag kunde inte ge dem en match utan fick koncentrera mig om att behålla min andra plats.

Jens fick en lucka både framåt och bakåt och kunde koncentrera sig på att ta bilen i mål och hoppas på att inga tekniska problem skulle sätta stopp. Den här gången höll det hela vägen in i mål.

- En fantasktisk helg men bra resultat och mycket poäng med hem. Trodde jag. Men glädjen blev inte långvarig. Jag fick meddelande om att det var problem och att bilen inte kom igenom efterbesiktningen.

Det visade sig att axelavståndet på Jens bil var för långt. Det finns ett tekniskt reglemente som beskriver allt teamen får göra med tävlingsbilarna och i detta reglemente finns det ett max och minimummått på axelavståndet.

- Tyvärr var vi för långa. Det innebar att vi blev uteslutna! från finalracet och fick lämna tillbaka pokalerna vi hade fått för andraplatsen och segern i privatcupen. Det känns otroligt bittert just nu och det är svårt att glädjas åt segern i race två. Det här är något som teamet får ta på sig. Det får bara inte hända, men nu har det gjort det och vi kan inte ändra på det. Det är lika bra att försöka blicka framåt och gå vidare.

Inte nog med att Jens fick lämna tillbaka pokalerna, han tappade dessutom massor av viktigt poäng i mästerskapet och ligger nu på en sjunde plats och delad två i privatcupen.

- Nästa race körs på Jyllandsringen den 7-8 juni. Då ska vi vara med och kämpa om poängen igen, och förhoppningsvis får vi behålla pokalerna om vi får några, avslutar Jens.

Resultat kvalheat 1

1.Henrik Lundgaard Chevrolet Lacetti
2.Michael Outzen Chevrolet Lacetti
3.Martin Jensen BMW 320si E90
7.Jens Edman Peugeot 407

Resultat kvalheat 2
1.Jens Edman Peugeot 407
2.Jason Watt Seat Leon
3.Michel Nykjær BMW 320si E90

Resultat final

1. Michael Outzen Chevrolet Lacetti
2. Michel Nykjær BMW 320si E90
3. Martin Jensen BMW 320si E90
Jens Edman utesluten

Ställning i DTC-mästerskapet

1. Michael Outzen Chevrolet Lacetti 75
2. Tom Pedersen BMW 320si E90 74
3. Michel Nykjær BMW 320si E90 69
7. Jens Edman Peugeot 407 49

Ställning i Privatcupen

1. Kristian Poulsen BMW 320si E90 84
2. Jens Edman Peugeot 407 81
2. Robert Schlünssen Peugeot 407 81

För mer information kontakta Jens på +46 706 08 08 08 eller jens@jensedman.com