JENS EDMAN NÄRMAR SIG TÄTEN2007-06-25  |  Skriv ut artikeln

Jens Edman närmar sig täten.


Den svenske racerföraren Jens Edman är hemma på svensk mark igen efter att ha tillbringat midsommarhelgen på racerbanan Padborg Park i Danmark.
- Det blev en helg fylld av skiftande väder. Vi har kört på allt från hällande regn till torr bana och solsken, berättar Jens.

Jens åkte till Danmark redan i onsdags för att köra test på torsdagen. Dessvärre så fick teamet problem med bilen tidigt på torsdag förmiddag, så J! ens fick stå vid sidan av och titta på när de andra tränade för fullt.
- Ingen optimal uppladdning precis.

Lördag förmiddag körde DTC-förarna en 30 minuter lång träning i regn.
- Bilen fungerade bra och jag hade bra tider. På Padborg finns en chikan som vi kör 160-170 km/h igenom. När det var bara några minuter kvar av träningen gick stötdämparen vänster fram av när jag var mitt i chikanern. Jag kan lova att det var några spännande sekundrar, men jag klarade hålla bilen på banan utan ytterligare skador.

Honda-teamet fick ordning på bilen till kvalet som kördes på torr bana. Bilen gick bra på nya däck och Jens fick en fjärde tid och var vidare till super polen.
- I och med att vi satte tiden tidigt i kvalet och fick köra bland de sista i super polen fick jag vänta så lång tid att däcken hade kallnat och jag hade svårt att få upp tempen i däcken igen till mitt super pole varv. Jag slutade femma vilket jag var nöjd med trots allt.
Till söndagen och första racet så öppnade sig himmeln och det reg nade ordentligt. Jens låg länge fyra och hade bra häng på Pontus Mörth som låg trea.
- Då kommer Casper Elgaard och försöker göra en kamikazeomkörning och kör mig rakt i sidan och jag tappar ett par placeringar. Konstigt nog får han inget straff. Det här är något jag nu upplevt två gånger. Sturup och här på Padborg kör Casper rakt på mig och får inget straff, helt obegripligt enligt mig och många andra i depån. Han måste ha en bra tumme med domarna. Jag tog mig i mål som femma.

Till race två var det nya förhållanden. Solen sken samtidigt som det regnade och det blev ett svårt val mellan regndäck och slick.
- Jag satsade på regndäck. Det gick riktigt bra de första varven och jag körde upp mig från min fjärde startplacering till ledning och lyckas få en lucka på ett par sekunder ner till tvåan. Då körde en bil av och säkerhetsbilen kom ut på banan. Fältet samlas ihop och det tog många varv innan de fick bort bilen vilket gjorde att banan torkade upp mer ! och mer. Jag lyckas få en liten lucka i omstarten men snart var det så torrt att regndäcken brann upp och de bilar som valt slicks fick upp farten ordentligt. Jag fick släppa två bilar på slicks förbi mig och slutade trea. Det känndes lite surt för om det inte hade blivit saftycar tror jag att jag hade kunnat hålla undan. Jag hade en bra lucka till de andra plus att banan torkade mycket under de varven vi fick kör bakom säkerhetsbilen.

Finalracet kördes i strålande solsken. Jens startade på tredje plats och nu var det stillastående start som gällde.
- Vi har svårt att komma iväg lika bra som BMW-bilarna. Det blir trångt i de första kurvorna och jag fick en rejäl tryckare som ställde min bil helt på tvären. Jag lyckades på något sätt räta upp den igen, men tappade två placeringar på detta. Efter det blir det en ganska lugnt lopp. Jag låg på min femteplats och hade inte riktigt farten att attackera de framför men kunde ändå hålla en lucka till de bakom. Jag s! lutade femma.

I det stora hela har det varit en bra helg fö r Jens och hans Hondateam.
- Skönt för mig själv och hela teamet att få bra resultat innan sommaruppehållet. Det fattas fortfarande en del i bilen för att vi skall kunna vara med och slåss om segrarna, men vi får försöka använda sommaruppehållet till att hitta mer fart i bilen.

Andra halvan av DTC-säsongen startar den 18-19 augusti på Padborg Park.

Resultat
Race 1:
1. Michel Nykaer, Seat
2. Jan Magnussen, BMW
3. Pontus Mörth, Chevrolet
5. Jens Edman, Honda

Race 2:
1. Kurt Thiim, BMW
2. Kasper Jensen, Peugeot
3. Jens Edman, Honda

Final:
1. Michel Nykaer, Seat
2. Jan Magnussen, BMW
3. Kurt Thiim, BMW
5. Jens Edman, Honda